Wednesday 6 June 2012

OS ANDROID VS BLACKBERRY


OS ANDROID VS BLACKBERRY

AndroidBlackberry Kelebihan OS Android berbanding Blackberry

Kelebihan OS Android berbanding Blackberry : Operating System Android dan Blackberry sering menjadi perbualan hangat pengguna smartphone ataupun mereka-mereka yang mahu menggunakan salah satu OS tersebut. Jadi di sini kami senaraikan beberapa Kelebihan Android berbanding Blackberry untuk rujukan anda:

Kelebihan OS Android berbanding Blackberry

1. Performance
:: BlackBerry: cepat dan stabil. Tapi selalu juga berlaku smartphone-hang yang memerlukan pengguna mengeluarkan bateri daripada tempatnya dan yang paling menyedihkan adalah proses untuk re-boot adalah selama 3 hingga 8 minit.
:: Android: Sangat cepat. Belum ada komen negatif tentang masalah smartphone-hang yang memerlukan anda mengeluarkan bateri daripada tempatnya, kecuali jika anda ingin menggantikan SIM card anda. Dan proses re-boot nya juga jauh lebih laju dan cepat.
2. Bateri
:: BlackBerry: umur bateri BB memang luar biasa dan mengagumkan. Ianya disebabkan BB tidak banyak melakukan proses untuk pelbagai aplikasi yang kompleks seperti yang terdapat pada Android.
:: Android: Tidak tahan lama, maximum tahan selama 28jam. Tapi harus diingat bahawa Android memakai bateri untuk BANYAK aplikasi di dalamnya. Contohnya jika Anda menggunakan OS Android untuk browsing laman web atau tonton video selama 1 jam, sudah pasti ianya memakan lebih banyak tenaga bateri anda. Kesimpulannya, gunakan bateri anda secara terkawal.
3. Email
:: Blackberry: email pada BB memang menjadi tumpuan utama pihak RIM. Gmail pada BB pun telah dioptimalkan fungsinya, tapi tentu saja tidak sebaik pada Android.
:: Android: apa yang Anda ragukan dari Gmail buatan Google yang dijalankan pada Android yang juga buatan Google? Hehe..
4. User Interface (UI)
:: Blackberry: membosankan, done.
:: Android: Anda tidak akan merasa bosan untuk menjelajah setiap sudut OS Android. Dijamin.
5. Web Browsing
:: Blackberry: sangat membosankan kerana memakan masa yang lama.
:: Android: disinilah letak kelebihan Android. Android menjadi juara jika dibandingkan dengan semua mobile OS. Jika anda membandingkan web browsing pada Android dengan BlackBerry, seperti siang dan malam saja. Jauh berbeza.
6. Aplikasi
:: Blackberry: BlackBerry memang memiliki jumlah aplikasi yang banyak, tapi pada masa yang sama iPhone juga semakin jauh meninggalkan BlackBerry. Jadi lebih baik melihat apa yang bisa dilakukan BlackBerry untuk memperbaiki kedudukannya di belakang iPhone OS dan Android.
:: Android: Semakin banyak aplikasi yang dulunya hanya ada di iOS, kini sudah ada versi untuk Android juga. Pesaing sebenar untuk OS Android adalah iPhone, bukan BlackBerry.

No comments:

Post a Comment